Ως οικονομικά αναποτελεσματική και κοινωνικά άδικη χαρακτηρίζει την εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, τον Νοέμβριο του 2011, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.
Στην γραπτή του ανακοίνωση επισημαίνει ότι μετά τη μείωση του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης κατά 30% που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς από το βήμα της ΔΕΘ, αναμένεται η λιανική τιμή πώλησης να υποχωρήσει στα επίπεδα του 1,150 ευρώ/λτ, τον προσεχή Οκτώβριο, από τα 1,259 ευρώ/λτ που είχε διαμορφωθεί τον Απρίλιο του 2014.
Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, «η εφαρμογή του μέτρου της εναρμόνισης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης, μέτρο που υιοθετήθηκε το Νοέμβριο του 2011, απέδειξε ότι αυτό υπήρξε οικονομικά αναποτελεσματικό και κοινωνικά άδικο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συμβολή του στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ήταν περιορισμένη, ενώ δεν οδήγησε σε αύξηση των δημοσίων εσόδων. Αντίθετα, επέφερε απώλεια εσόδων, σημαντική υστέρηση έναντι των στόχων και επιβάρυνση των εισοδηματικά χαμηλότερων στρωμάτων αλλά και του περιβάλλοντος».
Όπως σημειώνεται, «με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση προχώρησε πέρυσι σε μεγάλη διεύρυνση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και σε αύξηση κατά 25% της επιδότησης ανά λίτρο (στα 0,35 ευρώ/λτ).
Το επίδομα το οποίο χορηγήθηκε ανήλθε περίπου στα 175 εκατ. ευρώ, έναντι 86 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο. Η πρωτοβουλία αυτή συνέβαλε και στην ανάκαμψη της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με αύξηση αυτής κατά 12,9% την περίοδο Οκτωβρίου 2013-Απριλίου 2014, έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2012-2013». Επιπλέον, «κατά τη φετινή περίοδο, θα προχωρήσει στη μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με διαμόρφωσή του στα 230 ευρώ/1.000 λτ (από 330 ευρώ/1.000 λτ που ισχύει σήμερα), επιδιώκοντας μια καλή λύση, με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, δεδομένων των περιορισμών».
Όπως σημειώνει ο κ. Σταϊκούρας, «με τη μείωση αυτή, τον προσεχή Οκτώβριο αναμένεται η λιανική τιμή πώλησης να υποχωρήσει στα επίπεδα του 1,150 ευρώ/λτ, από τα 1,259 ευρώ/λτ που είχε διαμορφωθεί τον Απρίλιο του 2014.
Έτσι, για νοικοκυριό που δικαιούται επίδομα θέρμανσης, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα κινηθεί στα επίπεδα του 0,80 ευρώ/λτ, τιμή δηλαδή χαμηλότερη κατά 0,245 ευρώ/λτ ή 23,4%, έναντι της τιμής του Απριλίου 2012 (1,045 ευρώ/λτ), τελευταίας τιμής προ της αύξησης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Ακόμη και στην περίπτωση που το εν λόγω νοικοκυριό καταναλώσει μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης από εκείνες που επιδοτούνται, ακόμη και για διπλάσια κατανάλωση λίτρων από τα επιδοτούμενα, η μέση τιμή ανά λίτρο που θα κληθεί να καταβάλει δεν θα υπερβαίνει τα προ της αύξησης επίπεδα του Απριλίου του 2012.
Εννοείται ότι όσο η κατανάλωση προσεγγίζει τα επιδοτούμενα λίτρα, τόσο κατεβαίνει η μέση δαπάνη ανά λίτρο, με αποτέλεσμα να ωφελείται ο καταναλωτής. Παράλληλα με τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ολοκληρώνονται θεμελιώδεις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην εμπορία και διακίνηση καυσίμων, με κορυφαία την εισαγωγή του συστήματος εισροών-εκροών το οποίο έχει ήδη εισαχθεί στους μεγαλύτερους πληθυσμιακά νομούς της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Με την ολοκλήρωση της τοποθέτησης του συστήματος και την έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης τον ερχόμενο Οκτώβριο, εντατικοποιούνται οι έλεγχοι των αρμοδίων υπηρεσιών, ώστε να εξασφαλιστεί ότι τη μείωση του φόρου θα την καρπωθούν οι καταναλωτές και όχι οι επιτήδειοι. Η προσπάθεια αξιολόγησης ρυθμίσεων που έχουν επιβληθεί και ο εξορθολογισμός τους συνεχίζεται».
Στην γραπτή του ανακοίνωση επισημαίνει ότι μετά τη μείωση του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης κατά 30% που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς από το βήμα της ΔΕΘ, αναμένεται η λιανική τιμή πώλησης να υποχωρήσει στα επίπεδα του 1,150 ευρώ/λτ, τον προσεχή Οκτώβριο, από τα 1,259 ευρώ/λτ που είχε διαμορφωθεί τον Απρίλιο του 2014.
Ειδικότερα, όπως ανακοινώθηκε, «η εφαρμογή του μέτρου της εναρμόνισης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης, μέτρο που υιοθετήθηκε το Νοέμβριο του 2011, απέδειξε ότι αυτό υπήρξε οικονομικά αναποτελεσματικό και κοινωνικά άδικο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η συμβολή του στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ήταν περιορισμένη, ενώ δεν οδήγησε σε αύξηση των δημοσίων εσόδων. Αντίθετα, επέφερε απώλεια εσόδων, σημαντική υστέρηση έναντι των στόχων και επιβάρυνση των εισοδηματικά χαμηλότερων στρωμάτων αλλά και του περιβάλλοντος».
Όπως σημειώνεται, «με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση προχώρησε πέρυσι σε μεγάλη διεύρυνση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και σε αύξηση κατά 25% της επιδότησης ανά λίτρο (στα 0,35 ευρώ/λτ).
Το επίδομα το οποίο χορηγήθηκε ανήλθε περίπου στα 175 εκατ. ευρώ, έναντι 86 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο. Η πρωτοβουλία αυτή συνέβαλε και στην ανάκαμψη της κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με αύξηση αυτής κατά 12,9% την περίοδο Οκτωβρίου 2013-Απριλίου 2014, έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2012-2013». Επιπλέον, «κατά τη φετινή περίοδο, θα προχωρήσει στη μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με διαμόρφωσή του στα 230 ευρώ/1.000 λτ (από 330 ευρώ/1.000 λτ που ισχύει σήμερα), επιδιώκοντας μια καλή λύση, με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, δεδομένων των περιορισμών».
Όπως σημειώνει ο κ. Σταϊκούρας, «με τη μείωση αυτή, τον προσεχή Οκτώβριο αναμένεται η λιανική τιμή πώλησης να υποχωρήσει στα επίπεδα του 1,150 ευρώ/λτ, από τα 1,259 ευρώ/λτ που είχε διαμορφωθεί τον Απρίλιο του 2014.
Έτσι, για νοικοκυριό που δικαιούται επίδομα θέρμανσης, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα κινηθεί στα επίπεδα του 0,80 ευρώ/λτ, τιμή δηλαδή χαμηλότερη κατά 0,245 ευρώ/λτ ή 23,4%, έναντι της τιμής του Απριλίου 2012 (1,045 ευρώ/λτ), τελευταίας τιμής προ της αύξησης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Ακόμη και στην περίπτωση που το εν λόγω νοικοκυριό καταναλώσει μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης από εκείνες που επιδοτούνται, ακόμη και για διπλάσια κατανάλωση λίτρων από τα επιδοτούμενα, η μέση τιμή ανά λίτρο που θα κληθεί να καταβάλει δεν θα υπερβαίνει τα προ της αύξησης επίπεδα του Απριλίου του 2012.
Εννοείται ότι όσο η κατανάλωση προσεγγίζει τα επιδοτούμενα λίτρα, τόσο κατεβαίνει η μέση δαπάνη ανά λίτρο, με αποτέλεσμα να ωφελείται ο καταναλωτής. Παράλληλα με τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ολοκληρώνονται θεμελιώδεις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην εμπορία και διακίνηση καυσίμων, με κορυφαία την εισαγωγή του συστήματος εισροών-εκροών το οποίο έχει ήδη εισαχθεί στους μεγαλύτερους πληθυσμιακά νομούς της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Με την ολοκλήρωση της τοποθέτησης του συστήματος και την έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης τον ερχόμενο Οκτώβριο, εντατικοποιούνται οι έλεγχοι των αρμοδίων υπηρεσιών, ώστε να εξασφαλιστεί ότι τη μείωση του φόρου θα την καρπωθούν οι καταναλωτές και όχι οι επιτήδειοι. Η προσπάθεια αξιολόγησης ρυθμίσεων που έχουν επιβληθεί και ο εξορθολογισμός τους συνεχίζεται».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου